اساسنامه انجمن آبخیزداری ایران فصل اول – کلیات و اهداف: ماده 1: بهمنظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علم و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای مربوط، انجمن آبخیزداری ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل میگردد. ماده 2: انجمن بنیادی غیر انتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد. ماده 3: مرکز انجمن در استان البرز- کرج- دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران میباشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود. ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است. فصل دوم – وظایف و فعالیتها: ماده 5: بهمنظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهدآورد: 1-5- ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی علمی در سطح ملی و بینالمللی بین محققان و متخصصانی که به گونهای با علم آبخیزداری و علوم وابسته سر و کار دارند. 2-5- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن. 3-5- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز. 4-5- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی. 5-5- تشکیل گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی. 6-5- تهیه بولتن علمی خبری انجمن و انتشار کتب و نشریات علمی. 7-5- تشکیل و شرکت در کارگاههای آموزشی و تنظیم برنامههای بازدیدی از اقدامات تحقیقاتی و اجرایی در داخل و خارج از کشور. 8-5- تکثیر و فروش نشریات، آرمها، تقویم، کارت تبریک و سایر موارد مشابه تحت نام انجمن. فصل سوم – انواع و شرایط عضویت: ماده 6: نوع و شرایط عضویت 1-6- عضویت پیوسته مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته آبخیزداری و رشتههای وابسته باشند،بدون در نظر گرفتن سابقه خدمت و افرادی که دارای درجه کارشناسی با 5 سال سابقه خدمت در رشته آبخیزداری و علوم وابسته باشند، میتوانند بهعضویت پیوسته درآیند. 2-6- عضویت وابسته: افرادی که دارای شرایط زیر هستند میتوانند به عضویت وابسته انجمن در آیند: الف) کسانی که دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند6-1 باشند. ب) کلیه افرادی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 2 سال بنحوی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 شاغل باشند. 3-6- عضویت دانشجویی: کلیه دانشجویانی که در رشتههای آبخیزداری و علوم وابسته به تحصیل اشتغال دارند. 4-6- عضویت افتخاری: شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای حفاظت آب و خاک و آبخیزذاری حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند. 5-6- اعضای مؤسساتی (حقوقی): سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند. تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 میتوانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند. تبصره 2: اعضای افتخاری کلیه مزایای اعضای پیوسته انجمن بجز حق انتخاب شدن به عضویت هیات مدیره را دارا هستند. تبصره 3: اعضای موسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند. ماده 7: هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهدکرد. تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند. تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند. ماده 8: عضویت بموجب یکی از موارد زیر خاتمه مییابد: 1-8- استعفای کتبی 2-8- عدم پرداخت حق عضویت سالانه 3-8- فوت تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است. فصل چهارم – ارکان انجمن: ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از: الف) مجمع عمومی ب) هیئت مدیره ج) بازرس الف) مجمع عمومی ماده 10 : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود. 1-10- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است. 2-10- در صورتیکه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. 3-10- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.شرایط رسمیت جلسه مجمع فوق العاده همانند شزایط مجمع عمومی عادی مذکور در بندهای 1-10 و 2-10 میباشد و تصمیمات آن با دو سوم آراء معتبر است. تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی از طریق روزنامه و آگهی است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضا برسد. ماده 11: وظایف مجامع عمومی عادی و فوق العاده: 1-11- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس 2-11- تصویب خط مشی انجمن 3-11- بررسی و تصویب پیشنهادات هیات مدیره و بازرس 4-11- تعیین میزان حق عضویت و تصویب ترازنامه و بودجه انجمن 5-11- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه 6-11- عزل هیات مدیره و بازرس 7-11- تصویب انحلال انجمن تبصره 1: مجامع عمومی توسط هیات رئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند. تبصره 2: اعضای هیات رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند. تبصره 3: اعضای هیات رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیات مدیره و بازرس کاندید کردهاند. تبصره 4: مجمع عمومی فوق العاده فوق به منظور تصمیمگیری در مواد بندهای 5-11، 6-11 و 7-11، تشکیل میشود. ب – هیئت مدیره ماده 12: هیئت مدیره انجمن مرکب از 7 نفر عضو اصلی و3 نفر عضو علیالبدل است. که هرسه سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند. 1-12- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند. تبصره: حداکثر دو عضو مشمول قاعده مذکور در صورت کسب بیش از سه چهارم آرای حاضران در جلسه مجمع عمومی عادی میتوانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند. 2-12- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است. 3-12- هیئت مدیره حداکثر تا یکماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف، انتخاب رئیس، نایب رئیس، خزانهدار و دبیر اقدام مینماید.( تقسیم وظایف محوله به هیات مدیره در جلسات داخلی آن انجام میگیرد و جزو وظایف اعضای هیات مدیره میباشد) 4-12- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادارر با امضای رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای دبیر یا رئییس هیات مدیره معتبر است. 5-12- هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. 6-12- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است. 7-12- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری میشود. 8-12- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود. 9-12- در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد. 10-12- شرکت بازرس در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است. 11-12- هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید. تبصره: هیات مدیره پیشین تا تایید هیات مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت. ماده 13: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است: 1-13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی 2-13- تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها 3-13- حفظ و نگهداری اموال منقول و غیر منقول انجمن 4-13- تدوین و تصویب آیین نامههای اجرایی 5-13- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی برای طرح در مجمع عمومی 6-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل غیر 7-13- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی 8-13- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن 9-13- جلب هدایا و کمکهای مالی 10-13- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی 11-13- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور. 12-13- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ج – بازرس ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفر را بهعنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت 1 انتخاب مینماید. تبصره: انتخاب مجدد بازرس بلامانع است . ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است. 1-15- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی 2-15- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی 3-15- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرارگیرد. فصل پنجم – گروههای علمی انجمن: ماده 16: انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند. 1) گروههای تخصصی 2) کمیته آموزش و پژوهش 3) کمیته انتشارات 4) کمیته آمار و اطلاعات 5) کمیته پذیرش و روابط عمومی 6) کمیته گردهماییهای علمی 1-16- تهیه و تصویب آییننامه تشکیل گروهها و کمیتهها با هیات مدیره انجمن است. فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه: ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از: 1-17- حق عضویت اعضا 2-17- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای 3-17- دریافت هدایا و کمکها 4-17- فروش نشریات، بولتن، آرمها، کارت تبریک، تقویم سالانه و سایر موارد تحت نام و مهر انجمن که جنبه ترویجی و تبلیغی دارند. ماده 18: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ارسال میشود. ماده 19: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود. ماده 20: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند. ماده 21: کلیه مدارک و پروندههای مالی و غیرمالی در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود. ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی معتبر است. ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند. ماده 24: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند. ماده 25: این اساسنامه مشتمل برشش فصل و 25 ماده و 57 زیرماده و 15 تبصره در جلسه مورخ 19/04/1390 مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید. محل امضای هیئت مؤسس محل امضای هیئت رییسه جلسه مجمع عمومی |